تبلیغات
بهترین داروی گیاهی - تغذیه در كنترل درد عصبی دیابت

بهترین داروی گیاهی

چهارشنبه 11 آذر 1388

تغذیه در كنترل درد عصبی دیابت

نویسنده: رضا افشار   

تغذیه در كنترل درد عصبی دیابت

یكی از مشكلات رایج بیماران دیابتی، به ویژه آنان كه سال ها از این بیماری رنج می برند و در كنترل قند خون خود ناموفقند، اختلالات عصبی است كه اصطلاحا نوروپاتی دیابتی نامیده می شود. نوروپاتی محیطی، اختلال عملی یا تغییر پاتولوژیك در سیستم عصبی محیطی است كه گاهی اوقات به ضایعات غیر التهابی محدود می شود.

مطالعات نشان داده اند كه غذا خوردن صحیح در محافظت از اعصاب شما در مقابل نوروپاتی دیابتی كمك می كند.

اگر شما دچار دیابت هستید، در طی سال ها وظیفه خود را می دانید. اینكه چه می خورید، چه زمانی می خورید و چه مقدار می خورید، می تواند باعث افزایش قند خون شما و یا پایین افتادن شدید آن شود.

خیلی از افراد نیاز به یك انگیزه ی كوچك برای شروع رژیم غذایی سالم دارند. در حقیقت هر فردی برای شروع یك تغییر رفتاری، نیاز به انگیزه دارد.

در نظر بگیرید كه 5487 شما یك بیمار دیابتی هستید و در معرض خطر دردها و اختلالات عصبی به نام نوروپاتی دیابتی قرار دارید. چیزی كه با یك سوزش یا بی حسی در پاهای شما شروع می شود و به مشكلات بزرگ تری در راه رفتن، كار كردن و اداره یك زندگی تبدیل می گردد. همچنین نوروپاتی دیابتی می تواند با اختلال در هضم غذاها و یا اختلالات جنسی در شما تظاهر كند. علاوه بر این نوروپاتی دیابتی می تواند درك حس های طبیعی بدن را دشوار كند، مانند علائم پایین افتادن قند خون یا یك حمله قلبی، به همین دلیل حملات قلبی در بیماران دیابتی ممكن است بدون درد آغاز گردد.

خوشبختانه، تحقیقات انجام شده توسط متخصصین دیابت و تغذیه حاكی از آن است كه تغذیه سالم در كنترل این اختلالات اعم از پیشگیری و نیز كنترل علائم پس از ظهور نوروپاتی موثر خواهد بود. نكته اصلی در تغذیه سالم، كنترل قند خون است. 5487 مطمئنا اگر تغییر رژیم غذایی این امر را آسان كند، موفقیتی غیر قابل انكار خواهد بود.

كنترل صحیح قند خون می تواند سلامت اعصاب را حفظ كرده و حتی از نوروپاتی دیابتی پیشگیری كند. مهم نیست شما تحت چه درمانی هستید، بلكه با هر لقمه غذایی می خورید، تاثیر بسیار مهمی در سلامتی خود به جای می گذارید.

نكات تغذیه ای زیر را جدی بگیرید:


1- یك رژیم غذایی متعادل داشته باشید.

داشتن یك رژیم غذایی متعادل به حفظ قند خون در حد مطلوب كمك می كند، وزن شما را كنترل كرده و خطر عوارضی مانند نوروپاتی، بیماری قلبی و سكته مغزی را كاهش می دهد.

لذا از هر نوع تغذیه غلطی كه هم اكنون دارید دوری كنید. غذاهای جدید را امتحان كنید و همه گروهای اصلی غذایی را وارد رژیم دیابتی خود كنید.

نوع رژیم غذایی شما به میزان فعالیت بدنی و جنسیت شما و نیز به اینكه قصد كاهش وزن دارید یا خیر ، بستگی دارد.

نكات كلیدی ذیل شما را در داشتن هرم غذایی سالم راهنمایی می نماید، ولیكن با پزشك خود جهت تنظیم یك رژیم غذایی خاص برای خودتان مشورت كنید:

- از میان گروه های غذایی، انواع مختلف مواد غذایی و نوشیدنی ها را انتخاب كنید. 5487 5487

- جهت كنترل وزن بدن، بین كالری دریافتی از غذاها، با فعالیت بدنی تان تعادل برقرار كنید.

- بیشتر، سبزیجات، میوه ها و غلات سبوس دار را مصرف كنید. 5487

- روزانه 2 لیوان میوه و 5/2 لیوان سبزیجات بخورید (در رژیم 2000 كالری)

- حداقل نیمی از نان و غلات مصرفی شما از نوع غلات كامل باشد، یعنی از نان و برنج سبوس دار استفاده نمایید.

- با مصرف گوشت بی چربی، مرغ بدون پوست و محصولات لبنی كم چرب، دریافت چربی های اشباع و اسیدهای چرب ترانس را كاهش دهید.

- چربی های غیراشباع (مثل انواع روغن های گیاهی) را جایگزین چربی های اشباع (مثل روغن حیوانی و كره) و چربی های ترانس (مثل روغن جامد) كنید.

- غذاها و نوشیدنی های كم شیرین را انتخاب كنید.

- كمتر از 2/3 گرم 5487 در روز نمك دریافت كنید.

- حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی منظم 5487 روزانه برای بزرگسالان و 60 دقیقه برای كودكان ضروری است.

2- وعده های غذایی خود را در طی روز توزیع كنید.

از آنجایی كه آسیب عصبی ناشی از دیابت می تواند اشتها را كاهش دهد و هضم غذا را با مشكل روبرو كند، لذا دریافت وعده های متعدد كوچك غذایی برای شما بهتر خواهد بود. به علاوه برخی درمان های دیابت با داشتن وعده های غذایی منظم، بهتر نتیجه می دهند.

یك برنامه منظم غذایی برای وعده ها و میان وعده های خود در نظر بگیرید و مشغله های كاری خود را دلیلی برای بی نظمی غذایی ندانید.

روزانه 3 وعده غذایی اصلی و 3 میان وعده سالم به ترتیب زیر داشته باشید:

صبحانه

میان وعده صبح

ناهار

میان وعده عصر

شام

میان وعده شب

3- از كربوهیدرات های پیچیده استفاده كنید.

- هنگام خرید، مواد غذایی تازه را انتخاب كنید و از خرید مواد غذایی منجمد و كنسرو شده خودداری كنید.

- سعی كنید استفاده از غذاهای آماده و نیمه آماده (مانند انواع فست فودها و نیز مواد غذایی دارای افزودنی) را كاهش دهید.

- به جای نان ها و برنج سفید، انواع جدید سبزیجات نشاسته ای مانند نخود فرنگی، فلفل دلمه ای و یا عدس پخته را امتحان كنید.

4- 5487 حجم وعده های غذایی را كنترل نمایید.


اكثر افراد زمانی كه از مقدار واحدهای غذایی مطلع می شوند، تعجب می كنند. در واقع آن ها باورشان نمی شود كه یك واحد كربوهیدرات یعنی فقط یك برش نان یا نصف لیوان جو پخته؛ یا این كه یك واحد از غلات خشك، فقط سه چهارم لیوان است. هر یك واحد از گوشت ها (گوشت قرمز، ماهی یا مرغ) نیز كمتر از 100 گرم است كه مقدار پخته ی آن تقریبا به اندازه یك نوار كاست است.

هدف از بیان این واحد ها این است كه دانش تغذیه ای خود را افزایش دهید و بدانید كه اگر یك روز به دلیل خاصی غذای خود را دو برابر كردید، در روز بعد آن را از برنامه ی غذایی خود كم كنید.

چگونه می توانید حجم وعده های غذایی بزرگ را كنترل نمایید؟

* مقدار غذای اصلی را زمانی كه بیرون غذا می خورید، نصف كنید یا به جای غذای اصلی، یك ظرف كوچك سالاد و یا یك پیش غذا میل كنید.

* یك كتاب جیبی رژیم غذایی دیابت همراه خود داشته باشید تا به مقدار واحدهای غذاهای جدیدی كه با آن ها برخورد می كنید، مانند میوه ها و سبزیجات پی ببرید.

* یك سری جدید از فنجان ها و قاشق های اندازه گیری خریداری كنید و آن ها را روی كابینت نگهداری كنید تا انگیزه بیشتری برای اندازه گیری واحدها داشته باشید.

5- از مصرف الكل اجتناب كنید.


طبق نظر انجمن متخصصین دیابت آمریكا، الكل برای اعصاب مثل سم است.

كبد شما دو وظیفه اصلی دارد:

الف) سم هایی مانند الكل را از بدن شما پاك می كند.

ب) كربوهیدارت را به قند خون مورد استفاده برای بدن تبدیل می كند.

ولی مصرف الكل، كبد شما را از انجام وظیفه اصلی باز می دارد و تا زمانی كه الكل از جریان خون پاك نشود، كبد نمی تواند مقدار قند خون را تنظیم كند، به همین دلیل قند خون شما دچار نوسانات می شود. لذا اگر مبتلا به نوروپاتی دیابتی هستید، نوشیدن الكل می تواند درد، سوزش و سایر علائم عصبی آن را تشدید كند.

انجمن دیابت آمریكا به افراد مبتلا به نوروپاتی پیشرفته توصیه می كند كه به هیچ وجه از الكل استفاده نكنند، زیرا ممكن است حتی با مصرف خیلی كم الكل، آسیب عصبی ایجاد گردد.

افرادی كه دچار این مشكل هستند، چگونه می توانند به خودشان كمك كنند؟

* انواع آب معدنی ها را به همراه آب لیمو، آب لیمو ترش تازه و آب پرتقال امتحان كنید.

* یك نوشیدنی مطلوب تهیه كنید. مخلوطی از آب گوجه فرنگی همراه با مقداری سس تند فلفل، آب لیمو، سبزیجات خشك و ساقه های كرفس تازه تهیه كرده و نوشیدنی مذكور را میل كنید.

6- چربی كمتری مصرف كنید.


مطالعات انجام شده نشان می دهند كه از هر 10 نفر فرد مبتلا به دیابت نوع 2، 9 نفر اضافه وزن دارند. كاهش وزن می تواند قند خون را كاهش داده، انرژی بیشتری به شما دهد، بار اضافی روی پاها را سبك كند و خطر ابتلا به بیماری قلبی و سكته مغزی را كاهش دهد.

شما برای مشاهده آثار مطلوب كاهش وزن در بهبود اختلالات عصبی دیابت، می توانید فقط با كاهش 10درصد از وزنتان، موفقیت های قابل توجهی به دست آورید.

سعی كنید دریافت چربی را در حد 3 تا 5 واحد در روز حفظ كنید( یا در حدی كه پزشك تان به شما توصیه كرده است). به یاد داشته باشید كه یك واحد چربی، معادل با یك قاشق مرباخوری روغن جامد یا مارگارین یا روغن مایع گیاهی است.

چگونه چربی كمتری دریافت كنید؟

* این روزها در هر مغازه ای، مواد غذایی كم چرب یافت می شوند. ولی باید برچسب های مواد غذایی را به دقت بخوانید تا ببینید كه چند گرم چربی در هر واحد غذایی كه استفاده می كنید، وجود دارد.

* هر چقدر هم كه وقت ندارید، باید از مصرف فست فودها خودداری كنید. مصرف یك وعده فست فود می تواند چربی ای معادل با میزان مجاز مصرف چربی در یك هفته را به بدن شما وارد نماید.

* خود را با غذاهایی مانند سوپ های كم چرب، سالادهایی با چاشنی های كم چرب و سبزیجات خام سیر كنید، غذاهایی كه ذائقه شما را با طعم ها و بافت های مختلف خود ارضا می كنند.

7- ذائقه ی شیرینی دوست خود را اصلاح نمایید.


واقعیت آن است كه بیماران دیابتی بیش از حد معمول از خواركی های شیرین استفاده می نمایند، در حالی كه بدن آن ها در سوخت و ساز مقدار قند طبیعی دریافتی نیز دچار اشكال است. با كاهش قند خوراكی هم، می توانید از غذا خوردن لذت ببرید، فقط مدتی طول می كشد كه به آن عادت كنید.

سعی كنید مصرف قند و شكر را به كمتر از 10 گرم در روز كاهش دهید. هر چقدر بیشتر از قندهای ساده استفاده نمایید، بیشتر به آنها وابسته می شوید.

چگونه ذائقه ی خود را اصلاح نمایید؟

* میزان قند و شكر مصرفی برای چای صبحانه را نصف كنید. اگر در طی روز زیاد چای می نوشید، آن را بدون قند و یا نهایتا با 3 تا 4 عدد توت خشك، نوش جان كنید.

* برچسب مواد غذایی رژیمی (مثل آدامس بدون قند، یا نوشابه رژیمی) را كه ادعا می كنند بدون قند (sugar free) هستند، به دقت بخوانید. علاوه بر قند معمولی كه برای دیابتی ها مضر است، قند میوه ها (فروكتوز) نیز اثرات مضری بر روی كنترل قند خون دارند.

* وجود قند طبیعی در عسل و خرما و كشمش به این معنا نیست كه افراد دیابتی می توانند هر چقدر كه خواستند از آنها بخورند، بلكه هنگام مصرف این مواد غذایی نیز باید مراقب باشند. میزان مجاز مصرف این مواد غذایی را از پزشك خود بپرسید.

* قندهای رژیمی و مواد غذایی حاوی آنها نیز باید به طور كلی، كم مصرف شوند، زیرا ذائقه شیرینی دوست شما را تغییر نمی دهند (یعنی آن را كم نمی كنند).

در پایان به یاد داشته باشید كه با آرامش و با لذت غذا بخورید. به این ترتیب تمایل كمتری به پرخوری ناشی از استرس خواهید داشت و طعم و مزه غذاها را احساس خواهید كرد. با این كار اعصاب شما نیز آرام خواهند شد. 5487

دكتر حمیدرضا فرشچی

متخصص تغذیه - فوق تخصص دیابت و چاقی

كربوهیدرات های پیچیده بسیار آرام تر از قندهای ساده هضم می شوند و بر خلاف قند و شكر، قند خون شما را به طور ناگهانی بالا نمی برند. همچنین سریع تر شما را سیر می كنند، بنابراین كمتر غذا خواهید خورد و نیز ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر بیشتری به بدن شما می رسانند. 5487 اكثر مواد غذایی كه شما می خورید، باید دارای كربوهیدرات سالم باشند، مثل میوه ها، سبزیجات، شیر كم چرب، غلات و نان های سبوس دار ، برنج قهوه ای، لوبیا، عدس و نان جو. حذف وعده های غذایی و پُرخوری می تواند به ترتیب قند خون شما را به شدت كاهش داده و پس از آن به شدت بالا ببرد. شاید شما بارها در مقالات یا برنامه های تلویزیونی از هرم غذایی سالم شنیده اید. یك رژیم غذایی متعادل شامل انواع غذاهاست: كربوهیدرات ها (نشاسته ها)، میوه ها، سبزیجات، شیر و لبنیات، گوشت، ماكیان، ماهی و چربی های سالم .

 5487بهترین داروی بزرگ کننده آلت تناسلی مردان

 5487

داروی گیاهی رفع انزال زودرس

 5487

تقویت کامل قوای جنسی 5487 5487: 5487با  5487مکمل پودر جینسینگ

راههای مختلف بزرگ کردن آلت

نیترو کانادا 5487 : درمان مشکلات نعوظ

 5487 5487 5487

نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :